Chci podpořit

SOS dětské vesničky spouští kampaň Největší sbírka

Aktuality

Kampaň Největší sbírka připomíná důvody vzniku SOS dětských vesniček před padesáti lety i vlnu mezilidské solidarity, jež jejich založení předcházela. SOS dětské vesničky vznikly v roce 1969 jako alternativa ke státem preferovanému způsobu institucionální péče o opuštěné děti. Na začátku stála spontánní celonárodní sbírka, ve které se za necelý rok vybralo 28 milionů korun, což se v přepočtu na dnešní hodnotu peněz blíží neuvěřitelným 450 milionům. Za vybrané peníze se postavily první dvě SOS dětské vesničky v Karlových Varech a ve Chvalčově u Kroměříže, kde mohly opuštěné děti poprvé vyrůstat v rodinném prostředí.

Hlavním cílem kampaně je upozornit, že i po půl století vyrůstají v České republice stále tisíce dětí bez lásky, porozumění a důvěry v ústavních zařízeních. Koncem roku 2018 žilo v kojeneckých ústavech, dětských domovech, ústavech sociální péče, zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc a výchovných a diagnostických ústavech celkem 8 222 dětí. Česká republika je navíc jednou z posledních zemí v Evropě, kde stále mohou být (a jsou) umísťovány nejmladší děti do tří let do ústavní péče, přestože následky v podobě psychické deprivace jsou v tomto období nejzávažnější. V průběhu roku 2018 prošlo kojeneckými ústavy 1474 miminek a batolat, k poslednímu dni v roce jich tam bylo 876.

„Tato čísla ukazují, že i padesát let po vzniku SOS dětských vesniček je naše práce bohužel stále velmi potřebná,“ říká výkonná ředitelka SOS dětských vesniček Jindra Šalátová. „SOS dětské vesničky už dávno nejsou jen domečky s pěstounskými rodinami v odlehlých částech republiky, ale moderní organizace, která pomáhá dětem několika různými způsoby. Podporujeme pěstounské rodiny v šesti krajích, kromě toho provozujeme krizová centra pro děti v akutním ohrožení. Velký důraz klademe také na preventivní služby: terénní sociální pracovnice pomáhají rodinám ohroženým odebráním dětí postavit se na vlastní nohy a zvládnout tíživou situaci tak, aby mohly děti zůstat se svými rodiči,“ doplňuje Jindra Šalátová.

Tváří kampaně Největší sbírka se stala ambasadorka organizace Tereza Kostková. Ta ve spotu vyzývá veřejnost, aby navázala na předchozí generace, zapojila se do sbírky a přispěla k tomu, aby u nás už žádné dítě nemuselo vyrůstat bez rodiny. Kampaň poběží zejména na sociálních sítích. Partnery kampaně jsou dopravní podniky mnoha velkých českých měst, Český rozhlas a Česká televize.

Tisková zpráva ke stažení ZDE.

Blog

Mohlo by vás zajímat